Skägg







Skägg kallas det hår som växer på en människas haka, hals och kinder. Genom historien har manliga bärare av skägg tillskrivits egenskaper som vishet, virilitet och hög status, men även brist på renlighet och elegans eller att bäraren har en lite kufisk och excentrisk läggning. Skäggväxt förkommer även bland kvinnor, men då oftast inte i lika hög grad som hos män, men det finns undantag från regeln (se hirsutism och "Skäggiga damen").
En del religioner (till exempel islam, sikhism och judendom) påbjuder sina manliga anhängare att bära skägg. Skägg förknippas också med väsen i folktron, som dvärgar och tomtar. Skägg förekommer i talesätt som "tala ur skägget", "jämnt skägg", "ät ägg, så får du skägg" och "sitta med skägget i brevlådan".

Skägg. Jag gillar skägg. 
Det är kul att det är så mkt antingen eller. Antingen har man skägg och är smartast i världen, eller så har man skägg och ligger längst ner i näringskedjan. 
Jag kan hålla med om att ovårdat skägg kan vara väldigt fult eftersom att det sitter så nära munnen och kan bunkra upp med en del matrester. Men skägg i övrigt är väldigt fint tycker jag. Det kanske är för att pappa har det.
Jag tror att bilden på mannen här nedan kunde ha varit pappa i yngre dagar, om han inte hade varit så emot långt hår. Då får man tänka på att pappa är från den gamla skolan också, så långt hår har aldrig kommit på tanke. 
Men pojken på bilden är trotts allt lite lik pappa. I kommande inlägg kanske jag får ta upp en gammal bild på pappa sådär bara för att visa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0