Begåvning

Vad är begåvning? Har alla begåvning? Jag tror begåvning handlar om tid. Det tar olika lång tid för folk att lära sig saker och bli riktigt bra på dom. Så alla har vi chansen att bli begåvade inom vad vi vill. Tyvärr tänker inte skolan riktigt i samma linje. I skolan börjar man snabbt jämföras med andra och rangordnas, bara av en sån löjlig sak som "sammanhållande" klass. Det finns med andra ord varken plats för misslyckanden eller framgångar. Alla ska läsa i samma takt och hålla ihop enligt kursplanen. Inte konstigt att det endast är Sverige som har ordet lagom. Lagom lagom lagom. Det är det enda som finns nu för tiden tycker jag. Varför inte kämpa för att se studerande som individer och inte som en klass. Man borde kämpa för att utveckla varje enskild person.
Jag läser en sån bra bok som jag inte kan sluta läsa, men jag vill inte att den ska ta slut. Den väcker så mkt tankar. Den stärker verkligen. På väg upp.
xoxo /My

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0